<>

السبت، 31 يوليو 2010

الفلاحه الفصيحه


أول قدم

خطت لدنيا الروح حنين

كانت خطاك الطيبه

فتحت لى أبواب التابوت

قادت شموع ف المقبره

و قرتنى بردية جراح

كتبتها فلاحه و فصيحه

ف الحزن حنطها الجدود

ممياء و بالأشواق جريحه

أول ما همست بسمتك فيّا

و سقتنى قبله للحياه

النبض بسمل فى العروق

حبّل ف شريانى الدفىّ

خطيت م الخوف للأمان

فكيت مناديل العمى

و قريت على الجدران تاريخى

و عرفت أنى كنت بنت

أكــيد

و أنى كنت زمان أميره

فرّت دموع الفرح من عينى

على كتف مكحلتى القديمه

و حضنت عقد أخضر عقيق

كان فى التراب جنبى

طلّيت على مرايتى الصدف

مكيجت ف شفايفى الهوى

عناب و حنّى

و ناديت انا بقلبى

أفتح لى بابك دا العجب

فى زمانك الجنّه

دنا مديونالك بيّا انا يا اللى

أول قدم

خطت لدنيا الروح حنين منّى

كانت خطاك الطيبه


2 التعليقات:

Unknown يقول...

تحية للفلاحة الفصيحة

Unknown يقول...

انا من اصدقاء ومعجبى الشاعرة/ امل درويش
اتوجه بالشكر لمصمم المدونة

إرسال تعليق